מאחורי הקלעים של רפואת הילדים

עפר גדנקן No Comments on מאחורי הקלעים של רפואת הילדים

עם פתיחת המרכז הרפואי החדש "נאות הפסגה" של מכבי שירותי בריאות במודיעין עילית, ד"ר ליאו ארקוש, מומחה ברפואת ילדים המעניק שירות במרכז הרפואי החדש, משוחח על היבטי הבריאות בקרב ילדים ומציג את כל מה שכדאי לכם לדעת על רפואה וילדים.

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

תחלואת החורף עדיין בעיצומה. איך נדע מתי יש צורך להביא את ילדינו לבדיקה רפואית ומתי ניתן להימנע?

"לא כל שיעול או חום מטפס אמורים להזניק אותנו אל המרפאה הגדושה בהורים וילדים ולהגביר את הסיכון להיחשף למחלות השונות. יחד עם זאת, חובה עלינו להיות ערניים לתסמינים ולמשך הזמן בו הם מופיעים".

מהם המקרים בהם יש להגיע לבדיקה רפואית?

"שיעול הנמשך יותר משבוע מצריך בדיקה רפואית. כך גם חום גבוה הנמשך יותר מיומיים. חום גבוה הינו חום מעל 38 מעלות צלזיוס.

חשוב לדעת כי מצבו הכללי של הילד מהווה לעתים פרמטר משמעותי יותר מאשר חום או שיעול. ילד שאינו מגיב כתמיד, אינו מצליח לשתות ומקיא כל דבר שנכנס לפיו – זהו מצב המצריך בדיקה מידית ללא קשר למידת החום או הימצאם של תסמינים נוספים. כך גם במקרה של הופעת קוצר נשימה, אין להשתהות ויש להגיע מיד לבדיקה רפואית. מקרה נוסף בו יש צורך בבדיקה מיידית הוא הופעת חום יחד עם פריחה שאינה נעלמת בזמן לחיצה.

בחודשים הראשונית לחייהם של תינוקות קטנים נדרשת ערנות מיוחדת ויש להגיע לבדיקה עם כל הופעת חום מעל ל-38 מעלות".

ניתן להבדיל בין ווירוס לחיידק?

"פעמים רבות עומדים מולי מטופלים שקשה להם להבין מדוע אותם תסמינים שונים יכולים לעתים להצריך אנטיביוטיקה ולעתים מוכרזים כ'וויראליים'. אסביר מעט: בעולם קיימים מזהמים מסוגים שונים; וירוסים, חיידקים ופטריות. הן ווירוסים והן חיידקים יכולים לגרום למחלות חום, ההבדל ביניהם נעוץ בעובדה שווירוסים, לרוב, חולפים מעצמם. אך במקרה של הופעת חיידק, כמעט תמיד נטפל באנטיביוטיקה שתעזור לגוף להשמידו ולאפשר החלמה.

איך מבחינים בין ווירוס לחיידק? הרופא המאבחן משלב בין סיפור המקרה והבדיקה הרפואית. במקרים בהם אין די בתוצאות הבדיקה והסיפור הרפואי על מנת לקבוע את קיומו של החיידק, ניתן להמתין יום או יומיים לראות את כיוון התפתחות המחלה ולהסיק ממנו האם מדובר בווירוס שיחלוף באופן עצמוני או בחיידק המצריך טיפול. אם נראה כי יש צורך בווידוא מהיר, יערוך הרופא בדיקה מעמיקה על ידי לקיחת משטח, הפניה לבדיקת דם או לצילום, בהתאם למיקום החיידק.

באופן כללי ישנו מרכיב בסיסי המבדיל את המחלות הוויראליות מאלו החיידקיות כך שגם ההורים יכולים לשער מהי המחלה שתקפה את הילד; הופעת נזלת יחד עם תסמינים מגוונים נוספים, מעידה לרוב על הופעתה של מחלה וויראלית. לעומת זאת, הופעת חום ושיעול ללא נזלת כלל יעידו בדרך כלל על מחלה חיידקית המצריכה בדיקה וטיפול תואם.

בעת נטילת אנטיביוטיקה יש להיות ערניים לקיומן של תופעות לוואי אפשריות ולהגיע לטיפול בעת הצורך".

האם תמליץ על "תרופות סבתא"?

"העצה המסורתית היחידה לה אני מתנגד היא נטילת 'חלב עיזים' הישר מהעז לצורך ריפוי 'מחלת הפה והגפים'. נטילת חלב שאינו מפוסטר עלולה להיות מסוכנת ולהזיק יותר מאשר להועיל. מלבד זאת, אני מוצא את עצותיהן של הסבתות לא מזיקות אך יעילותן לא הוכחה, וממליץ לשאול את הרופא שלכם לגבי השימוש בתרופות המסורתיות".

איך אתה רואה את תפקידך כרופא במכבי?

"נוסף על תפקידי האבחון והטיפול במחלות השגרה, מתייחד תפקידו של רופא הילדים בעוד מגוון מרכיבים המשלימים את המעטפת הבריאותית ועוסקים לא רק בטיפול אלא גם במניעת תחלואה ומצבים המצריכים טיפול רפואי.

תפקידי כרופא ממשיך במעקב אחר התפתחותו הפיזית התקינה של הילד לאורך שנות גידולו ולוודא הלימה לעקומת הגדילה מבחינת הגובה והמשקל, מתן חיסונים שגרתיים יחד עם מתן עידוד להרגלים נאותים כמו פעילות גופנית, רכיבה בטוחה על אופנים, בקסדה ובמגינים בלבד ובאופן כללי – לשמירה על מתנת החיים ואורח חיים מיטבי ובריא – ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".



0 תגובות